Miért
jó egy kemény szilent? Pontosabban fog reagálni az autó a
kormánymozdulatokra, kisebb lesz manőverezéskor a futómű nyúlása,
kiszámíthatóbb az autó viselkedése és közvetlenebbek lesznek a reakciói.
Minderre a magyarázat, hogy a futóműelemek bekötési pontjainál az
autógyárak rugalmas szilenteket alkalmaznak, amelyek tompítják a
dinamikus terheléseket, csökkentik a futóműzajt és tervezett
deformációjukkal befolyásolják az autó futástulajdonságait.
Eredetileg
a szilentek nem voltak többek egyszerű gumi-hengernél, azonban a
nyolcvanas évek végétől komoly fejlődésen mentek keresztül. A szilentek
belső kiképzésével a tervező mérnökök elérték például a futómű
lengőkaroknál alkalmazott alkatrészeknél, hogy bizonyos irányban
„engedjenek” elmozdulást – például oldalirányba, ezzel javítva
kanyarodási tulajdonságot -, de magasságba fogjanak, így ne keltsenek
bizonytalanság érzetet a vezetőben. Természetesen, ahogy bonyolultabbá
váltak ezek az alkatrészek, előbb is tönkremennek. A fáradt szilent
egyrészt a rendszeres deformációs irányban maradandó alakváltozást
szenved, másrészt az anyaga öregedésével elszakadhat, harmadrészt
veszítve a rugalmasságából már nem úgy működik, ahogy eredetileg
tervezték. Mindebből a vezető annyit érez, hogy a kormányzás holtjátéka
nő, a kormánymozdulatra a kocsi késve reagál, romlik az egyenesfutása,
kanyarban, gyors manővereknél az autó nem irányítható pontosan, tehát
„nyúlósan”, nem kiszámítható módon viselkedik, valamint erős fékezéskor
is instabil – akár 3 éves autóknál is jelentkezhet a szilentfáradás.
Hasonlót új kocsiknál, jó szilentekkel is érezhet a sofőr. Elsősorban
kényelemre hangolt futóművű autók azok, amelyek kormányreakcióikkal
kissé elszigetelik a vezetőt az úttól, a gyors irányváltásokat finom
nyúlással követik.
Ha
ez utóbbitól szabadulnánk, illetve, ha úgyis cserélni kell érdemes
elgondolkozni a tuning célra fejlesztett poliuretán műanyag szilentek
vásárlásán. A kemény, műanyag szilenteket a versenysport céljára
fejlesztették ki, ahol elsődleges a kocsi irányíthatósága és
iránytartása, és másodlagos a karbantartási igény. Mert bizony a kemény
szilent jobban terheli a futóműelemeket és a karosszériát is, hiszen nem
tompítja a deformációs erőhatásokat. A versenyszilentek közúton csak
erős fenntartásokkal használható. Azonban a poliuretántuning szilentek
(ilyen a Powerflex) jelentik a középutat, mert anyaguk egyrészt nem
olyan merev, mint a versenysportban, kialakításuknál viszont a gyári
szilentekkel ellentétben a stabilitás volt az elsődleges szempont – a
gyári szilentél 20-30 százalékkal merevebbek, így még elég rugalmasak a
dinamikus terhelések csillapítására.
Persze
ez így elmondva jól hangzik, de az ősi mondás szerint a puding próbája
az evés, így már látványra lehangoló állapotú szilentekkel létező
autómba szereltünk angol Powerflex szilenteket, ezt a márkát tartják az
egyik legjobbnak a világon (nem csak a szép kék színe miatt). Elmondanám
még, hogy kocsim egyenesfutása, kormányzási közvetlensége,
reakciókészsége egyaránt alulmaradt az elvárásaimnak.
A járművet
az usatuning.hu referenciaszervizébe vittem a beavatkozásra, ahol enni
lehet az emelőbakról, olyan tiszta minden. A felpakolandó készlet első
körben az első alsó lengőkar és stabilizátor szilentek voltak.
Ráadásként még egy kis trükköt bevetettem, mert a lengőkar szilenteknek
két részből álló excentrikus típust választottam, amelyek beszerelésével
nő a futómű utánfutása, tehát stabilabb lesz az egyenesfutás, gyorsabb a
kormányvisszapörgés, tehát még reakcióképesebb lesz a jármű – tudom a
driftesek vesznek ilyet, de a kíváncsiság nagy úr.
Érdemes
megnézni a bentlévő gumiszilentek állapotát, a fáradás tipikus jeleit
mutatták. Maga a csere időigénye nem vészes (2-3 munkaóra), igaz BMW E30-asom ilyen szempontból könnyen szerelhető.
Aki ügyes akár otthon is cserélheti, bár a futóműszilent lehúzásához és
a kengyelből való kipréseléséhez nem árt célszerszám, anélkül több órás
szenvedés a munka. A stabilizátor szilentjeinek cseréjéhez viszont nem kellett célszerszám, viszont fontos, hogy a
futómű mindkét oldalon tehermentesítve legyen. Autóm esetén egy berohadt
csavar húzta az időt, valamint, hogy a leszerelt fém alkatrészeket
visszarakás előtt tip-top állapotba hozták.
Igazán
mint sok beharangozott és dicsőített csodamegoldásra, a kemény szilent
hatására sem vettem mérget, így kiváncsi voltam a végeredményre,
másrészt viszont sejtettem, hogy akár pszihésen is jobbnak fogom érezni,
akkor is, ha nem az, csak azért mert beszereltettem. Azonban a kocsi
majdnem újjászületett, és nem csak a képzeletemben. A korábbi
kormány-holtjáték szinte megszűnt, az új tuning-szilentekkel azonnal
reagál a kocsi a kormánymozdulatokra és pontosan kiszámítható, hogy mit
fog tenni, milliméterre, hogy merre fog menni. Megszűnt az első futómű
„úszása” is, mintha leszögezték volna a kocsi orrát az útra, fékezéskor
nem sétál, és autópályatempón is stabilabbá vált, mintha két
kategóriával nagyobb autó lenne. Még elmondanám, hogy azért bonyolódott
az ügy, mert utángyártott lengőkarjaim voltak, ezekre nem passzolt az
excentrikus szilent, és az utángyártott kengyelekbe se fért be. Így
félbehagyva a dolgot, előbb gyári lengőket kellett szerezni a wágenbe. A
következő fejezet az lesz, hogy a hátsó futóműhöz is beszórjuk a teljes
készletet.
A
tuningszilent beruházás nem vészes, sokkal olcsóbb a tuning alkatrész,
mint a gyári, igaz kicsit drágább, átlag 20 százalékkal, mint az
utángyártott alkatrész. A Powerflex szilentek darabonkénti ára 4-8000 Ft
közötti, a teljes első készlet ára a BMW E30-hoz közel 30 000 Ft volt.
De a képességnövekedés miatt szerintem megéri, legalábbis annak, akinek
ez számít.
Mivel az új Powerflex szilent excentrikus típusa
megváltoztatja a futóműgeometriát, így fontos a beszerelés pontossága, a
szilent pozicionálása. A mellékelt rajz mutatta mit kell tenni,
eszerint illesztette be a szerelő a helyére. Az új szilentet is préssel
tolták a helyére.
Az
új Powerflex tuning excentrikus szilent csak gyári lengőkarra
illeszthető fel (legalábbis a BMW E30-E36-nál), mert az azon kialakított
fül pozicionálja a megfelelő helyzetbe a belső részt. Elkészült a
lengőkar szilentcsere. A fekete és kék műanyag közé speciális kenőzsír
került. Ez így nem egyszerű hibajavítás, ez képességnövelés is egyben
(tehát tuning).
Az új szilent, mivel keményebb anyag, nem kapott
fém-védelmet. A régi helyére a fekete rész kerül, a kék a ráadás
tuning. A fekete és kék műanyag rugalmassága eltérő, a fekete merevebb, a
kék lágyabb.
A
szintén öreg stabilizátor szilent szája már kinyílt, így nagyobb
mozgást engedett. Ráadásul a gumi elöregedett, vesztett az alakjából és a
rugalmasságából
A régi szilent lényegében teljesen
széttaposva került elő a helyéről. Látni, hogy az új alakja kicsit
határozottabb. A színeltérés oka, hogy a Powerflex szilent nem gumi,
hanem műanyag, így jobban fogja a stabilizátort
A
stabilizátorról egyszerű leszedni a szilentet. A tartófül eltávolítása
után egyszerűen le kell szedni a stabilizátor-rúdról. Semmi mást nem
kell megbontani.
Az új szilent felfűzése is könnyű a stabilizátorra, főképp, ha egyszerre mindkét oldalon le van kötve és tehermentesítettték
A letisztított kengyel az új szilenttel, senki meg nem mondaná, hogy nem új az egész
Az
usatuning.hu műhelyében épen készült egy ralli Subaru Impreza is. Az
első futóművet már beszerelték, a hátsó még beszerelés előtt állt.
Egyrészt érdemes megnézni a tiszta munkát, másrészt a tömör, itt éppen
narancssárga versenyszilenteket. Ezek az autómba szerelt Powerflex
poliuretán tuning célú szilenteknél sokkal keményebbek, viszont igen
ellenállóak. A prés alá helyeztek egy példányt, összenyomták (15
tonnával), majd kieresztve ott állt ugyanolyan épen a szilent, mint a
szadizás előtt. Utcára azért nem szerencsés ilyet használni, mert a
futómű felől érkező ütésszerű terheléseket továbbítják a kasznira, így
amellet, hogy pár napon belül minden zörögni fog, terhelik a futúmű
bekötési pontokat, valamint azok környékén a karosszériát, amely
lemezrepedéssel, rossz esetben a bekötési pont kiszakadásával fenyeget,
főképp idősebb autók esetén. Annyit pedig nem ér a még patentebb
irányíthatóság.
Beszerelés előtt a hátsó futómű. 16 darab kemény versenyszilentet szerelnek be